Uczniowie szkół podstawowych, którzy czytają poniżej poziomu klasy mogą mieć problemy ze wzrokiem, nawet jeśli standardowe testy pokazują, że widzą dobrze.
Badanie zostało przeprowadzone na Uniwersytecie w Waterloo gdzie wykazano, że dzieci z problemami z czytaniem mogą mieć niższe niż oczekiwane wyniki badania obuocznego widzenia. „Badanie obuocznego widzenia nie zawsze jest częścią standardowego badania wzroku” – powiedziała dr Lisa Christian, główny naukowiec tego projektu i Associate Clinical Professor w School of Optometry and Vision Science na University of Waterloo. „Jednak nieprawidłowości widzenia obuocznego mogą powodować problemy z nauką u dziecka i powinno być ono sprawdzane.”
Badanie polegało na przeglądzie retrospektywnym u 121 dzieci w wieku od 6 do 14 lat. Każde z nich miało indywidualny plan edukacyjny związany z problemami z czytaniem. Więcej niż trzy czwarte uczniów miało dobry wzrok, ale po sprawdzeniu wzroku pod kątem widzenia obuocznego, ponad jedna trzecia grupy uzyskała wyniki poniżej normy.
„Nie chodzi tylko o ostrość wzroku, ale o to, jak dobrze oczy współpracują ze sobą podczas wykonywania czynności takich jak czytanie” powiedziała Christian.
Anomalie widzenia obuocznego są klasyfikowane przez okulistów w trzech generalnych kategoriach: akomodacji, konwergencji i okoruchowej.
Zaburzenia akomodacji polegają na problemie z koncentracją lub przestawieniem ostrości z jednej odległości na drugą. Konwergencja to trudności z jednoczesnym ruchem gałek ocznych ku linii pośrodkowej przedniej, ruchem oczu często wymaganym w procesie czytania. Zaburzenia okulomotoryczne polegają na problemach ze śledzeniem obiektów i wtedy dzieci mogą „gubić się” podczas czytania.
„Pełne badanie wzroku, szczególnie u dzieci z problemami z widzeniem, może być narzędziem dla rodziców i wychowawców, aby pomóc dzieciom, które mają trudności z czytaniem” – dodał Christian.