Czy z wiekiem można stać się piratem drogowym?????
Pirat drogowy kojarzy nam się zazwyczaj z młodym kierowcą, który niedawno otrzymał prawo jazdy. Istnieje jednak inny rodzaj „piratów drogowych”. Są to ludzie starsi, którzy mogą stanowić równie duże jeśli nawet nie większe zagrożenie na drogach. Ich koncentracja i refleks nie funkcjonują już bowiem tak jak kiedyś. Ich funkcjonowanie zmysłu wzroku i słuchu również pogarsza się wraz z wiekiem. Są również bardziej podatni na stres, który często pojawia się podczas jazdy samochodem.
Ale jednak największym problemem, z którego kierowcy zazwyczaj nie zdają sobie sprawy, są zaburzenia widzenia. Badania przesiewowe przeprowadzone ostatnio na Śląsku wykazały, że 60 % badanych osób powyżej 40 roku życia i 82 % powyżej 50 roku życia ma nieprawidłową ostrość wzroku, ponad połowa z nich nie nosi okularów korekcyjnych, a większość z nich pomimo to kieruje pojazdami mechanicznymi.
W Polsce nie jest to niestety uregulowane prawnie, natomiast w innych krajach, takich jak Stany Zjednoczone, starsi kierowcy muszą poddawać się okresowym badaniom wzroku i testom teoretycznym co kilka lat, co pozwala w znaczący sposób poprawić bezpieczeństwo na drogach.
W Wielkiej Brytanii także dąży się do zmniejszenia ilości wypadków drogowych spowodowanych przez niedowidzących kierowców. Organizacje społeczne próbują nakłonić rząd do zmian w prawie, które będą wręcz zmuszały kierowców do regularnych, okresowych badań wzroku.
Należy zdać sobie sprawę, że starczowzroczność jest procesem występującym u każdej osoby powyżej 40 roku życia i nasilającym się do 65 roku życia. Nie da się jej uniknąć, natomiast można to częściowo opóźnić przez wykonywanie odpowiednich ćwiczeń a w późniejszym etapie wyrównywać dobierając odpowiednie okulary lub soczewki kontaktowe. Dlatego tak ważne są regularne wizyty kontrolne u lekarza okulisty i noszenie zalecanych przez niego szkieł.
APEL
Jeśli jesteś w wieku 60 + albo masz w rodzinie takie osoby to pomyśl o tym problemie i znajdź jak najszybciej okulistę, który sprawdzi stan wzroku. Niech oceni czy nie jest niezbędna korekcja także do jazdy samochodem. Jest to ważne nie tylko dla własnego bezpieczeństwa ale także dla bezpieczeństwa tych, którzy znajdą się w tym samym czasie na tej samej drodze.