Sztuczna inteligencja pozwala na przyspieszenie rozpoznania choroby i szybsze rozpoczęcie leczenia!

Dzięki współpracy Naukowców z Shiley Eye Institute University of California i School of Medicine w San Diego oraz naukowscami z Chin, Niemiec i Teksasu, opracowano nowe narzędzie obliczeniowe do badania pacjentów z chorobami prowadzącymi do ślepoty siatkówki. Dzięki sztucznej inteligencji oraz techniki uczenia maszynowego powstałe urządzenie ma przyspieszać rozpoznawanie i rozpoczęcie leczenia.

„Sztuczna inteligencja ma olbrzymi potencjał do zrewolucjonizowania diagnostyki i postępowania z chorobami poprzez przeprowadzanie analiz i klasyfikacji zawierających olbrzymie ilości danych, które są trudne do opracowania przez ekspertów ludzkich – i szybkie ich analizowanie” – mówił Kang Zhang, profesor w Shiley Eye Institute i założyciel Instytutu Medycyny Genomowej w UC San Diego School of Medicine.

Badacze wykorzystali splotową sieć neuronową do obejrzenia ponad 200 000 skanów oka, które zostały przeprowadzone za pomocą nieinwazyjnej technologii, która odbija światło od siatkówki i tworzy dwu- i trójwymiarowe obrazy tej tkanki.

Następnie zastosowali transfer umiejętności. To znaczy, iż wiedza zdobyta podczas rozwiązywania problemu jest przechowywana przez komputer i stosowana do różnych, ale pokrewnych problemów. Dzięki temu system AI może sie uczyć przy znacznie mniejszym zestawie danych niż przy dotychczasowych metodach.

Następnie został dodany test okluzyjny, gdzie komputer identyfikuje obszary na każdym obrazie, które są najbardziej interesujące i stanowią podstawę do podania wniosków. „Uczenie maszynowe często przypomina czarną skrzynkę, w której nie wiemy dokładnie, co się dzieje”, powiedział Zhang. „Dzięki testom okluzyjnym komputer może nam powiedzieć, gdzie patrzy na obrazie, aby uzyskać diagnozę, dzięki czemu możemy ustalić, dlaczego system uzyskał taki wynik. To sprawia, że system jest bardziej przejrzysty i zwiększa nasze zaufanie do diagnozy. „